Hoofdpijn na sporten

0 Shares
0
0
0

Oef, een bonkend hoofd na een intensieve sportsessie gebeurt je de laatste tijd vaker dan één keer. Het is niet alleen erg vervelend, maar je begint je ook wat zorgen te maken. Want, van sporten zou je toch juist een fijn gevoel moeten krijgen? Een fijn gevoel waar verzuurde spieren om de hoek komen kijken. Een fijn gevoel waarbij je weet dat je de volgende dag moeite hebt om die boodschappentas op te tillen, vanwege de spierpijn. Een fijn gevoel van endorfine, het geluksstofje dat tijdens het sporten vrij komt.

In ieder geval is het nu het geval dat je steeds een nare, misschien wel stekende en bonkende hoofdpijn na het sporten ervaart. Daar wil je natuurlijk vanaf! In deze blog bespreken wij mogelijke oorzaken van die hoofdpijn, wat je er tegen kan doen en nog meer relevante informatie. Lees gauw verder om te ontdekken wat dit allemaal inhoudt!

Hoe ontstaat hoofdpijn na het sporten?

Hoofdpijn die ontstaat tijdens of na het sporten heet ook wel inspanningshoofdpijn. Het ontstaat doorgaans een paar uur na het sporten, maar die uren kunnen tot wel 24 uur oplopen. Kenmerken van de hoofdpijn zijn:

  • geen andere klachten (zoals misselijkheid of duizelig zijn)
  • als een bonkend gevoel
  • aan twee zijden van het hoofd
  • kan soms zelfs tot migraine leiden

Belangrijk om te vermelden is dat we het hier hebben over primaire inspanningshoofdpijn, dat is wat anders dan de secundaire hoofdpijn. Secundaire inspanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door een onderliggende aandoening. Deze aandoening is vaak ernstig van aard, denk aan en hersentumor, hartafwijking, of zoiets als een bijholte ontsteking. De soort hoofdpijn zal waarschijnlijk ook langer blijven aanhouden, waar primaire inspanningshoofdpijn eigenlijk niet langer dan een dag aanhoudt.

Hoe ontstaat hoofdpijn na het sporten?

Dat je last krijgt van inspanningshoofdpijn, kan met meerdere oorzaken te maken hebben. Lees:

  • een verkeerde houding
  • veel vochtverlies
  • te weinig gegeten
  • trainen op hoogtes
  • trainen in hevige warmte

Hoewel het erg vervelend idd at je met de hoofdpijn kampt, is het, voor zover we weten, nog redelijk onschuldig. Het is echter een reden dat veel mensen met de sport stoppen. Hardlopers zijn de personen die het vaakst kampen met dit soort hoofdpijn. We raden hen aan om bijvoorbeeld van sport te switchen, in plaats van het helemaal los te laten.

Hoe de hoofdpijn in het lichaam ontstaat, is overigens niet bekend. Althans, er zijn meerdere theorieën bekend, maar geen een daarvan is echt bewezen. Een voorbeeld van deze theorie gaat over drukverhoging. Er zou een mechanisme bestaan in de hersenen dat de drukverhoging in aders moet opvangen. Die druk is ontstaan door een diepe ademhaling, die eerst alleen in, o.a., de buikholte is ontstaan. Uiteindelijk verplaatst die druk zich ook naar de hersenen en bij mensen bij wie het mechanisme minder goed werkt, ontstaat een bonzende hoofdpijn. Een andere theorie staat bekend als de Valsava manoeuvre, wat op eenzelfde klachten uitloopt.

Tips voor het voorkomen van hoofdpijn na het sporten

Nu is het zo dat voor velen niks doen geen optie. Niks doen in de zin van niet sporten en in de zin van het maar gewoon erbij laten. We hebben, misschien wel van nature, de drang om voor ons lichaam te zorgen. Hoofdpijn duidelijke, onderliggende oorzaak? Sure, maar misschien bestaan er wel gewoon manieren om het te voorkomen. Voorkomen is immers altijd beter dan genezen, toch?

Je zou de volgende tips kunnen opvolgen voor het voorkomen van de inspanningshoofdpijn. Succes is niet gegarandeerd.

  • Eet en drink voldoende
    Je lichaam heeft bij een inspanning voldoende energie nodig. Eet voorafgaand aan de inspanning een gezonde maaltijd en probeer tijdens het sporten het drinken vast te houden. Afhankelijk van de duur en intensiteit van de training, zou je ook nog iets met veel energie kunnen eten. Over dat drinken gesproken: neem eens je urine als leidraad. Als je na het sporten een bezoekje aan de wc brengt, is je urine dan doorzichtig of juist donker geel? Te licht betekent dat je te veel hebt gedronken, te donker te veel.
  • Voorkom oververhitting
    Ga dus niet op het warmste punt van de dag nog even sporten. Stel, je hebt te maken met een hittegolf, bedenk je dan dat het überhaupt wel nodig is om te gaan sporten. Een keertje de training overslaan kan geen kwaad.
  • Veranderen van sport
    Tja, bijvoorbeeld bij het hardlopen heb je veel te maken met schokbelasting. Hier valt wel een beetje iets aan te doen, maar is niet onvermijdelijk. Overweeg wellicht eens een andere sport, waar dit niet tot nauwelijks aanwezig is. Zwemmen bijvoorbeeld, is een goede vorm van cardio.
  • Fysiotherapie
    Mocht je bijvoorbeeld hoofdpijn krijgen door het aanhouden van een verkeerde houding, dan kan een fysiotherapeut je daarbij helpen. Neem je een verkeerde houding aan op zoiets als je wielrenfiets, laat deze dan nog eens extra afstellen door een professional.
  • Zonnebril dragen
    Bij zonnig weer raden we je aan een zonnebril te dragen. Anders ben je constant met je ogen aan het knijpen, wat kan leiden tot een nare hoofdpijn. Niet per definitie inspanningshoofdpijn, maar wel hoofdpijn.
  • Niet je hoofdpijn gaan negeren
    Misschien voor sommigen een logisch advies, maar ga niet je hoofdpijn negeren. Het is niet alsof er bekend is wat voor mogelijke gevolgen er aan de hoofdpijn zitten. Ga je hier dus te lang mee door, dan kan het ook invloed hebben op zaken waar je liever niet je neus insteekt. Alleen al je mentale gezondheid kan eronder gaan lijden.

Conclusie

Weet dat het oké is om hulp te zoeken bij gezondheidsklachten. Er zijn medisch professionals om je te vertellen wat er aan de hand is en, misschien nog wel beter, wat je er tegen kan doen. Daarentegen is deze blog niet geschreven met een volledig medische achtergrond en kunnen we je slechts een wat algemeen beeld geven van de inspanningshoofdpijn zoals jij deze misschien ervaart.

We willen je wijzen op de rechten die je in Nederland hebt. Bijvoorbeeld: een huisartsbezoekje is in eerste instantie gratis en voor veel zorg heb je de mogelijkheid jezelf te kunnen verzekeren. Met andere woorden: wacht niet te lang af en zorg ervoor dat je iets doet tegen de hoofdpijn die je ervaart.

0 Shares
Ook interessant
tiny size of seeds inside of a jar

Is chiazaad gezond?

Chiazaad. Het is een product dat tegenwoordig aan van alles wordt toegevoegd. In yoghurt, als pudding, in smoothebowls,…