Tijdens de ongelofelijke hype én na ondergang van de VanMoof fietsen, veranderde het straatbeeld. Afgezien van alle ‘normale’ elektrische fietsen, de stadsfietsen, de kinderfietsen en alles wat daartussen inzit, worden er steeds vaker de zogeheten fatbikes gesignaleerd.
Fatbikes zijn fietsen met extreem brede banden, vandaar de naam fatbikes. De banden worden vaak niet heel hard opgeblazen, waardoor ze uitstekende grip bieden op zachte losse ondergronden, zoals sneeuw en modder. Het unieke ontwerp maakt het mogelijk om je op een comfortabele manier te verplaatsen. Dat komt natuurlijk ook doordat de fietsen elektrisch zijn en je eigenlijk zelf niks hoeft te doen. Hoewel het dan wel lijkt alsof je zadel ‘te laag’ staat, fietst het heerlijk.
Opkomst van fatbikes
Nu is de ondergang van de VanMoof eigenlijk niet de enige reden geweest dat fatbikes steeds populairder zijn geworden. Het komt bijvoorbeeld ook door de helmplicht die op 1 januari 2023 is ingetreden. Jongeren zochten naar een alternatief waar je geen helm voor hoeft te dragen en dat werd… de fatbike!
De comfortabele fiets met een maximum snelheid van 25 km/h zal je dus steeds vaker in het straatbeeld te zien krijgen. Je gaat hard, maar niet te hard (tenminste, als je hem niet hebt opgevoerd) en hoeft dus eigenlijk nog steeds niet iets zelf te doen, behalve dan doen alsof je trapt. Natuurlijk is het wat beter voor het milieu, gezien je niet meer hoeft te tanken maar gaat ‘laden’. Met andere woorden: het klinkt meer dan fantastisch, zo’n fatbikes. En toch, toch is er een heel aantal nadelen aan te verbinden. Je zal een aantal van deze nadelen lezen in de blog die hierop volgt.
Nadelen van een fatbike
Zoals gezegd volgen hier de nadelen. Lees ze aandachtig door en onthoud: we willen je niet overtuigen er geen aan te schaffen, maar slechts te wijzen op een aantal aanmerkingen aan de fiets. Lees: we spreken alleen over de elektrische fatbikes.
#1 Onverzekerd op weg
Hoewel het niet mag, worden fatbikes geregeld opgevoerd. Echter is er een aantal zaken wat door de gebruikers wordt vergeten, maar toch wel degelijk belangrijk is om mee te krijgen. Denk aan:
- Je mag niet meer op het normale fietspad fietsen, want je bent volgens de wet nu aan het rijden met een ‘bromfiets’. Dus alleen als zowel fietsen als bromfietsen, mag je daar rijden.
- Je moet verzekerd zijn. Natuurlijk kan je ervoor kiezen dit gegeven links te laten liggen, maar als je een ongeval veroorzaakt of erin betrokken raakt, kan je goed in de problemen komen.
- Of je nu wel of niet een helm moet dragen als je harder dan 25 km/h gaat, blijft wat onduidelijk. Bijvoorbeeld bij een speed-pedelecs, waar je een rijbewijs voor nodig hebt, is dat wel het geval.
Weet dus dat je niet zo maar mag sjoemelen met de maximum snelheid van je fatbike. Er is al meer dan eens een ongeluk gebeurt met dit soort fietsen, of zij nu in de fout zaten of niet. Ontzettend vervelend nieuws en nog veel vervelender als het blijkt dat ook jij in de problemen zal raken.
#2 Oncomfortabele houding
Nee, de elektrische variant van een fatbike is nou niet echt een sportieve fiets. Maar, dat betekent natuurlijk niet dat je meteen een andere houding op de fiets zou moeten aannemen. Echter is dat in dit geval dus wel zo. Je knieën en je heupen zijn de grootste slachtoffers in dit verhaal. Dit komt omdat je trappers iets breder uit elkaar staan, maar ook omdat je wat ingezakt op je fatbike zit. Het aannemen van een actieve houding is wat moeilijker dan normaal.
Bovendien zal je zeker moeten wennen aan het maken van bochten. Dit komt door de brede banden, die relatief zacht zijn opgepompt. Een scherpe bocht zoals je die op je sportieve fiets met hele dunne banden kan nemen, is niet echt een ding.
#3 Kwaliteit
Helaas blijkt dat niet alle fatbikes die worden geïmporteerd, voldoen aan Europese typegoedkeuringen. De onderdelen zijn van lage kwaliteit en zekerheid voor diezelfde geboden kwaliteit neemt meteen aanzienlijk af. Er wordt veelal gebruik gemaakt van goedkope onderdelen, zoals de motor, tandwielen, het schakelmateriaal en het zelfs de accu! Je dure fatbike is eigenlijk meer duurkoop dan een goede aankoop. En omdat je toch wel met zo’n 25 km/h over de wegen ‘sjeest’, wil je gewoon verzekerd zijn van een veilige rit. Dit wordt absoluut niet gecreëerd met die onderdelen. De kwaliteit van de accu kan leiden tot een accubrand en wanneer je remmen niet goed werken, willen we niet bedenken wat er dan allemaal mis kan gaan.
Overigens bestaan er al wel fatbikes die voldoen aan bepaalde veiligheids- en kwaliteitseisen. Om hier duidelijkheid over te krijgen, adviseren we je graag aan een adviseur. Vraag bijvoorbeeld wat het land van herkomst is, of er inderdaad sprake is van een Europese typegoedkeuring en waar je precies voor betaald (alleen het merk of ook de kwaliteit). Een fatbike is over het algemeen alles behalve goedkoop.
#4 Zwaar
Tja, het kan je niks uitmaken, maar een fatbike is over het algemeen geen lichtgewicht. Mocht je in een stad wonen, je fiets willen stallen dichtbij huis of in een fietsenstalling, houd er dan rekening mee dat de fiets moeilijk is op te tillen. Denk eveneens aan die fietsgleuven waar je bijvoorbeeld op het station je fiets een trap omhoog kan nemen. Reken maar dat jouw banden daar niet inpassen. En om nou 50 traptreden de fiets op te tillen en naar boven te slepen, lijkt ons ook wat overdreven. Wat je wel zou kunnen doen is het installeren van een goede fietslift. Misschien dat dat enige uitkomst kan bieden, in in ieder geval het onderhoud.
Conclusie
Een fatbike is zwaar en duur. Niet iedereen zal er met een comfortabele houding op kunnen zitten en misschien nog wel het belangrijkste: de fatbike is in veel gevallen een gevaarlijk object. Gevaarlijk als deze is opgevoerd (want zo moeilijk is dat niet), gevaarlijk als in dat geval de bestuurder niet is verzekerd en gevaarlijk omdat er nog geregeld wordt gewerkt met goedkope materialen. We zouden aanraden lekker te gaan voor een elektrische fiets van een fietsmerk dat al lang bestaat en betrouwbaar is. Wil je toch een fatbike aanschaffen? Dat kan, maar wees je bewust van de eventuele risico’s.