Adidas retour: alle stappen uitgelegd

0 Shares
0
0
0

Adidas is zo’n merk met artikelen waar je blij van wordt. Het is van de juiste kwaliteit, heeft veel mooie items en is in die zin nog redelijk betaalbare. De mooiste sportsetjes, schoenen of accessoires schaf je aan op hun webshop. Webshop? Jazeker! Lang niet iedereen heeft tijd of zin om naar de winkel te gaan, dus waarom niet online bestellen?

Het enige nadeel van online shoppen is dat je geen stofjes kan voelen en het niet kan passen. Het resultaat is dat soms iets niet aan je verwachtingen voldoet en dat je het dus moet retourneren. In dit artikel vertellen we je stap voor stap hoe je zo’n retour eigenlijk laat plaatsvinden. Op die manier ben jij goed voorbereid en zal hoogstwaarschijnlijk alles lekker soepel en vlot verlopen. Klinkt nu al als een goed plan, nietwaar?

Winkel of post?

We beginnen eigenlijk voorafgaand aan het retourneren met de vraag of je het item in de winkel of per post wil retourneren. De stappen die je hiervoor dient te volgen, verschillen namelijk wat van elkaar. Lees beide opties op je gemak door en maak nadien een geschikte keuze.

Retour in de winkel

Het retourneren in de winkel is zo makkelijk als een kind die de was kan doen. De enige stappen die je hierbij volgt, zijn:

  • Stap 1
    Zoek naar de dichtstbijzijnde Adidas store. Hier neem je het te retourneren artikel mee naartoe.
  • Stap 2
    Voorafgaand aan het bezoekje aan de winkel is het belangrijk dat je het bestelnummer opzoekt. Deze hebben ze in de winkel en vind je in de bevestigingsmail. Toch wat minder ongemakkelijk dan dat je het nog moet opzoeken als je al aan de balie staat.

Zo, dit was het. Vanaf dat punt zullen de medewerkers in de winkel je verder helpen. Zij vertellen je over de terugbetaling. Wellicht kan je meteen wel weer een ander item meenemen.

Uitzondering: er geldt één uitzondering bij het retourneren van online gekochte artikelen in de winkel. Dit betreft het feit dat je geen Yeezy-schoenen die je via de confirmed app hebt besteld in de winkel kan retourneren.

Retour via de post

Retourneren via de post is niet moeilijk, maar je moet er in eerste instantie wel wat meer voor doen. We hebben deze acties verwerkt in een mooie stappenplan, dat hieronder staat beschreven. Kijk maar:

Stap 1: retour aanmelden

Allereerst dien je naar het retourportaal op de website van Adidas te gaan. Je vult je e-mailadres in, klikt aan dat het gaat om een retour en wordt vervolgens door een aantal stappen geleid. Je geeft in eerste instantie aan om welk(e) item(s) het gaat en vult bijvoorbeeld in waarom je het item wil retourneren.

Stap 2: retour voorbereiden

Vervolgens is het zaak dat je de retour voorbereid. Dat betekent dat je het artikel inpakt in zijn originele verpakking, in originele, onbeschadigde, ongedragen en ongewassen staat. Nadat je je retour hebt aangemeld, heb je vijf dagen om je pakket op te sturen. Vergeet niet het ontvangen verzendlabel op de verpakking te plakken.

Stap 3: retour verzenden

Het is van belang dat je de retour retourneert via de vervoeder die op het verzendlabel staat vermeld. Doe je dat niet, dan zijn de kosten voor eigen rekening. Zonde en makkelijk te vermijden, dus let daar goed op! Wij raden overigens aan om het verzendbewijs te bewaren totdat Adidas het pakket in goede staat heeft ontvangen en jij je geld terug hebt.

Let op! Wil je een artikel omruilen, dan dien je dat bij de aanmelding aan te geven. Je ziet dan gelijk of het mogelijk is met jouw item en hoeft hierdoor niet items opnieuw te bestellen.

Restitutie

Als je item is ontvangen door Adidas kan het nog eens vijf werkdagen duren voordat de retour is verwerkt. Dit heeft ermee te maken dat er een kwaliteitscontrole moet worden uitgevoerd. Ook kan het simpelweg erg druk zijn, waardoor jouw pakket achterop de stapel terecht komt.

Anyway, is alles in orde, dan kan je daarna je terugbetaling verwachten. Dit kan je verwachten op het moment dat je hier per mail van genotificeerd en kan vanaf dan nog een x aantal duren, afhankelijk van de wijze van terugbetalen:

  • Creditcard of bankpas
    Het verwerken van de terugbetaling kan tot 14 werkdagen duren. Dat is dus bijna drie weken, want het betreft werkdagen en geen kalenderdagen.
  • Klarna
    Klarna regelt de terugbetaling, of eigenlijk het aanpassen van je uiteindelijke factuur, zelf. Het duurt vaak tot vijf werkdagen tot je hiervan wordt genotificeerd. Als je nog niet had betaald, moet je zelf even in je Klarna portaal aangeven welke items je daadwerkelijk hebt geretourneerd.
  • PayPal
    Bij PayPal zal het tot drie werkdagen in beslag nemen om een terugbetaling te verzenden.
  • e-Gift Card van Adidas
    Een terugbetaling middels een e-Gift Card heb je al vrijwel direct na de verwerking van de retour binnen op je mail. Deze kan je de komende 3 jaar besteden, in delen of in één keer en bij zowel aankopen in de winkel als online.

Grote, kleine lettertjes

En wat zijn nou nog belangrijke voorwaarden waar je op moet letten? Nou, wat dacht je van de retourtermijn. Deze ligt op 30 dagen, die ingaan op het moment dat je het pakket hebt ontvangen óf wanneer het laatste pakket van een eenzelfde bestelling wordt afgegeven. Het wettelijke herroepingsrecht ligt op 14 dagen. Sommige items kan je in een bepaalde staat niet retourneren, maar dit staat dan duidelijk aangegeven. Al met al hopen we dat het zonder veel tegenslag gaat lukken om je geld weer terug te krijgen door het item te retourneren. Bij vragen kan je contact opnemen met de klantenservice van Adidas.

0 Shares
Ook interessant